• Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon
  • Youtube

poşe open space

Caferağa Mahallesi,

Rızapaşa Sokak No: 2/1, Moda

Istanbul, Turkey

pose.hello@gmail.com

Ege Kanar & Natasha Christia

Hammer For Scale

18:30-19:45

12/10/2018

HFS_V5.jpg

“Hemispherical Heads of Pitted Algae Reef”, Moffat County, Colorado August 2, 1925, U.S. Geological Survey / Bradley, W.H.

Sanatçı Ege Kanar ile küratör ve sanat yazarı Natasha Christia, Kanar’ın son dönemde ürettiği Hammer For Scale isimli kitabından ve Poşe’de aynı isimle devam eden sergisinden yola çıkarak bir konuşma yapmak üzere Salt Galata’da bir araya geliyorlar.

Kanar ve Christia, projenin kavramsal çerçevesi ve üretim serüvenini, bir sanat pratiği olarak arşivsel malzeme kullanımını ve fotoğrafların arzu, ölçek, keşif, kanıt, hafıza gibi mefhumlarla ilişkisini tartışacaklar.

Jeolojik saha çalışmalarında yaygın olarak kullanılan arkaik bir el aletinin “A.B.D. Jeoloji Araştırmaları Kurumu” arşivinden derlenmiş görüntülerinden oluşan ​Hammer For Scale​, yüz yıla yayılan bir süreç boyunca çeşitli manzaralar önünde fotoğraflanmış kaya çekiçlerinin izini süren fotografik bir antoloji olarak okunabilir. İşlevsel bir nesnenin ikincil özelliklerinden yararlanarak, onu doğa ile kurduğu ilişkide biçimsel bir referansa indirgeyen pozitivist bakışın kendine has tuhaflıkları bu derlemenin ana eksenini oluşturmaktadır.

Bu etkinlik poşe & HER HAL işbirliğiyle gerçekleştirilmektedir. *Konuşma dili İngilizcedir.

Ege Kanar

1981, İstanbul egekanar.com

Sabancı Üniversitesi Görsel Sanatlar ve İletişim Tasarımı Programı’nı bitirdikten sonra Prag Performans Sanatları Akademisi Fotoğraf Bölümü’nde yüksek lisans derecesini tamamladı. Çalışmalarında fotografik görüntülerin anlam üretme biçimlerine odaklanan Kanar, arşivsel malzemenin zamansallık, fiziksellik ve hafıza gibi çeşitli kavramlarla ilişkisi etrafında sanatsal araştırmalar kurguluyor. İstanbul’da yaşayan sanatçı kişisel pratiğinin yanı sıra Bahçeşehir Üniversitesi Fotoğraf ve Video Bölümü’nde yarı zamanlı öğretim görevlisi olarak dersler veriyor. Son dönemde katıldığı sergiler arasında “Geniş Çayır” (Ariel Sanat / Istanbul, 2018), “Distortion” (Milli Reasürans Sanat Galerisi / İstanbul, 2018), “Son Baskı II” (Daire Sanat / İstanbul, 2018), “Monomit” (Galeri Nev / Ankara, 2018), “Toplayıcılar” (Versus Sanat Galerisi / İstanbul, 2016), “Hafızayı Taramak” (C.A.M. / İstanbul, 2015), “Reunion” (Sabancı Müzesi / İstanbul, 2015), “Bir Gün Herkes Heykeltraş Olabilir” (El-Hamra Han / İstanbul, 2014), “Focus: Turkey” (Landskrona, 2014), “Yakın Menzil” (İstanbul Modern / İstanbul, 2013) yer almaktadır.

Natasha Christia

1976, Atina / Barselona natashachristia.com

Natasha Christia, Barselona’da yaşayan bağımsız bir küratör, yazar ve eğitimcidir. Aynı zamanda çağdaş fotoğraf ve fotoğraf kitapları konusunda uzmanlaşmış bir koleksiyon danışmanı ve fotoğraf simsarı olarak da çalışmaktadır. Araştırmalarında, arşiv ve koleksiyonlara dair baskın anlatıların yeni yaklaşımlarla ele alınmasına ve tekrar kurgulanmasına odaklanan Christia, 20. yüzyıl’ın öncü fotograf akımlarıyla “post-photography” olarak tanımlanabilecek çağdaş ifade biçimleri arasındaki ilişkiyle ilgilenmektedir. 2016 yılında “Europe:Lost In Translation” başlığıyla düzenlenen DocField Belgesel Fotoğraf Festivali’nin sanat yönetmenliğini üstlenen Christia’nın son dönemde küratörlüğünü üstlendiği sergiler arasında “Uncensored Books” (Belgrade Photomonth / Belgrad, 2017), “Minimum Studio” ( Palermo, 2017), “AMORE: An Unfinished Trilogy by Valentina Abenavoli” (Void / Atina Fotograf Festivali, 2017), Dragana Jurisic: “My Own Unknown” (Centre Culturel Irlandais / Paris, 2017), “Reversiones” (Centro de la Imagen / Mexico DF, 2017-2018), Lukas Birk: “Travelogue Sammlung” (Belgrade Photomonth / Belgrade, 2018), “The Family of No Man” ( Eş küratör:Brad Feueherlm / Cosmos Arles Books, 2018) yer almaktadır.

 

Artist Ege Kanar, and curator / art writer Natasha Christia will be meeting at Salt Galata to talk about Kanar’s self-published book ​Hammer For Scale​, as well as his ongoing exhibition put together with the same title at poşe. The duo will discuss the conceptual framework and production processes underlying this project as part of a broader artistic methodology that questions the status and limitations of photography in relation to notions of scale, desire, discovery, evidence and memory.

Hammer For Scale is a visual anthology tracing instances of a common field instrument as found in U.S. Geological Survey Web Archives. These images, made over the course of a century mostly by anonymous authors, portray rock hammers photographed against varying features of the landscape. The compilation tackles the peculiarities of a delineating vision, which borrows formal qualities of an emblematic tool in configuring a placeholder to negotiate with nature.

This is a collaborative event organized by poşe & ​HER HÂL​. *The talk will be held in English.

Ege Kanar

İstanbul, 1981 egekanar.com

Ege Kanar studied “Visual Arts and Communication Design” at Sabanci University in İstanbul, and completed an M.A. degree on “Photography” at The Academy of Performing Arts, Prague. His work explores photography from an ontological standpoint focusing on the relationship of archives with temporality, materiality and memory. Alongside his personal artistic practice Kanar teaches at Bahçeşehir University Photography and Video Department. Some of the recent exhibitions he has participated are: “Large Meadow” (Ariel Sanat / Istanbul, 2018), “Distortion” (Milli Reasürans Art Gallery / İstanbul, 2018), “Latest Edition II” (Daire Sanat / İstanbul, 2018), “Monomyth” (Galeri Nev / Ankara, 2018), “​Les Glaneurs et Les Glaneuses” ​(Versus Art Project / İstanbul, 2016), “Drawing Thoughts” (C.A.M. / İstanbul, 2015), “Reunion” (Sabancı Müzesi / İstanbul, 2015), “Anyone Could Be A Sculptor One Day” (El-Hamra Han / İstanbul, 2014), “Focus: Turkey” (Landskrona, 2014), “Close Quarters” (İstanbul Modern / İstanbul, 2013)

Natasha Christia

Athens, 1976 natashachristia.com

Natasha Christia is a freelance curator, writer and educator based in Barcelona. She is also a collection consultant and a dealer specialized in fine art photography and photobooks. Her research focuses on the exploration and reinvention of dominant narratives through a novel reading of archival collections, the intersection of photography, film and the photobook, and the dialogue between 20th century avant-garde photography and contemporary forms of expression often labelled as post-photography. Christia was the artistic director of the fourth edition of DocField Documentary Photography Festival 2016, which was launched under the theme “Europe: Lost in Translation”. She has curated various exhibitions, among which are: “Uncensored Books” (Belgrade Photomonth / Belgrad, 2017), “Minimum Studio” ( Palermo, 2017), “AMORE: An Unfinished Trilogy by Valentina Abenavoli” (Void / Athens Photo Festival, 2017), Dragana Jurisic: “My Own Unknown” (Centre Culturel Irlandais / Paris, 2017), “Reversiones” (Centro de la Imagen / Mexico DF, 2017-2018), Lukas Birk: “Travelogue Sammlung” (Belgrade Photomonth / Belgrade, 2018), “The Family of No Man” ( Co-curated with Brad Feueherlm / Cosmos Arles Books, 2018)

HFS_Poster.jpg
HFS_V3.jpg

“Minor Fold with Thrust Plane in Quartzite-amphibolite Sequence”, Washington County, Rhode Island October 24, 1963, U.S. Geological Survey

“Chert Beds with Moorefield Fauna”, Adair, Oklahoma October 1913, U.S. Geological Survey