• Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon
  • Youtube

poşe open space

Caferağa Mahallesi,

Rızapaşa Sokak No: 2/1, Moda

Istanbul, Turkey

pose.hello@gmail.com

Orit Gat

Dele Alli’nin Yalnızlığı

The Loneliness of Dele Alli

22/12/2018      18.00

Screen Shot 2019-10-31 at 17.12.33.png

Dele Alli​, 1/05/2018

Orit Gat çağdaş sanat ve dijital kültür üzerine çalışan bir yazar ve editör. “Dele Alli'in Yalnızlığı” başlıklı konuşmada, Gat, günlük medya ve sanat tarihinin günlük yaşama dair algılarımızın nasıl dönüştürdüğünü tartışacak. Konuşma dili İngilizce’dir.

1 Nisan Pazar günü, iki Londra futbol kulübü Tottenham ve Chelsea, İngiltere Premier Ligi'nde birbirlerine karşı oynadılar. Maçı Tottenham kazandı. Dele Alli adlı genç bir oyuncu Tottenham için iki gol attı ve gollerini Chelsea taraftarlarının önünde kutladı. O anın bir fotoğrafı var: ortada Alli, ağlayan yüzler ve Chelsea taraftarlarının havaya kalkmış elleriyle çevrelenmiş genç futbolcu. Bir Rönesans tablosu, bir Pieter Bruegel veya bir Hieronymus Bosch gibi görünüyor. Öfke, iğrenme, umutsuzluk, kontrol edilemeyen sevinç gibi tüm insani duyguların bir yansıması gibi görünüyor.

Camera Lucida’da Roland Barthes şöyle yazar, "İlk fotoğrafı gören ilk adam (bu fotoğrafı yapan Niepce’yi saymazsak) bir resim olduğunu düşünmüş olmalıydı: aynı çerçeveleme, aynı bakış açısı. Resmin hayaleti fotoğrafa eziyet ediyordu ve bu azap ilişkisi hala devam ediyor.” Sanat tarihine olan bağlantı her zaman oradaydı. Bu futbol hakkında bir konuşma değildir: resimler hakkında düşündüren, nasıl dolaşıma girdiklerini ve onlara nasıl baktığımızı sorgulamayı amaçlar. Bu, dünyayı sanat tarihinin prizmasından nasıl gördüğümüzle ilgili bir soru ve kendimizi dünyanın içinde nasıl görüyoruz’u sorguluyor.

Orit Gat New York ve Londra’da yaşayan ve çalışan bir yazar. The White Review ve art-agenda’da yardımcı editörlük yapıyor. Orit Gat çağdaş sanat ve dijital kültür üzerine birçok yayına katkıda bulunmuştur. Bu yayınlar arasında, frieze, e-flux journal, ArtReview, art-agenda, Flash Art, The Art Newspaper, Mousse, VICE, The Brooklyn Rail, Apollo, Art in America, Metropolis M, Spike Art Quarterly, Camera Austria, Review 31, Momus, ve LEAP sayılabilir. CCS Bard ve City College of New York’ta ders vermiştir; birçok üniversitede konuşma yapmıştır. Birlikte çalıştığı eğitim kurumları arasında, Sandberg Instituut (Gerrit Rietveld Academie, Amsterdam), The Royal College of Art (Londra), Goldsmiths (Londra), University of London, The New School (New York), ve Yale University (Connecticut); müze ve kültür kurumları olarak New Museum ve MoMA (New York), Chisenhale Gallery (Londra), NTU CCA (Singapur), ve Walker Art Center (Minneapolis) sayılabilir. 2015’te Creative Capital/Warhol Vakfı Sanat Yazarları Fonu’nu kısa yazı biçimi alanında kazanmıştır.

Gat’ın konuşması m-est.org ile birlikte organize edilmiştir. Gat’ın İstanbul’daki araştırması Foundation for Arts Initiatives tarafından desteklenmektedir.

Orit Gat is a writer and editor on contemporary art and digital culture. During the talk ‘The Loneliness of Dele Alli’, Gat will discuss how our perception of day-to-day imagery is being informed and influenced through contemporary media and art history. The talk will be held in English.

On Sunday, April 1, two London football clubs, Tottenham and Chelsea, played each other in the English Premier League. Tottenham won. A young player called Dele Alli scored two goals for Tottenham and celebrated in front of the Chelsea fans. There’s a photograph of that moment: Alli mid-shout in the center of the frame, surrounded by the crying faces and raised hands of the Chelsea supporters. It looks like a Renaissance tableau, a Pieter Bruegel or a Hieronymus Bosch. It looks like a reflection of all range of human emotions—anger, disgust, despondency, uncontrollable joy.

In Camera Lucida, Roland Barthes writes, ‘The first man who saw the first photograph (if we except Niepce, who made it) must have thought it was a painting: same framing, same perspective. Photography has been: and is still, tormented by the ghost of Painting.’ The connection to history of art was always there. This is not a talk about football: it is a consideration of images, how they circulate and how we look at them. It’s a question about how we see the world through the prism of the history of art; how we see ourselves in it.

Orit Gat is a writer living in London and New York. She is a contributing editor at The White Review and an editor at art-agenda. Orit Gat has written about contemporary art and digital culture for magazines including frieze, e-flux journal, ArtReview, art-agenda, Flash Art, The Art Newspaper, Mousse, VICE, The Brooklyn Rail, Apollo, Art in America, Metropolis M, Spike Art Quarterly, Camera Austria, Review 31, Momus, and LEAP. She has taught at CCS Bard and the City College of New York, guest-lectured at a number of universities, including Sandberg Instituut (Gerrit Rietveld Academie, Amsterdam), The Royal College of Art (London), Goldsmiths (London), University of London, The New School (New York), and Yale University (Connecticut); and has given talks in museums and cultural institutions around the world, including the New Museum and MoMA (New York), Chisenhale Gallery (London), NTU CCA (Singapore), and the Walker Art Center (Minneapolis). In 2015, she won the Creative Capital/Warhol Foundation Arts Writers Grant in the short-form writing category.

Gat’s talk is co-organized with m-est.org. Gat’s stay and research in Istanbul is supported by Foundation for Arts Initiatives.